Asteri Dos ohjelman pikanäppäimet (syöttöluukun
toiminnot)
Tämä artikkeli käsittelee Asteri dos ohjelman syöttöluukun
toimintaa. Artikkeli pätee Asteri Dos ohjelmiin.
Syöttöluukku
Asteri dos ohjelmissa tieto kirjoitetaan "syöttöluukussa"
(vaaleansininen palkki; se tila, jossa kursori vilkkuu, ja jonne tieto
kirjoitetaan).
Syöttöluukussa on eräitä tiedon kirjoittamista
helpottavia toimintoja, joista saat vinkit valinnalla Ctrl A
Syöttöluukun toiminnot ovat yhteisiä kaikille Asteri
Dos ohjelmille.
Syöttöluukun tyhjentäminen
Syöttöluukussa oleva teksti tyhjenee painamalla Esc
Hups -muisti
"Tultaessa" syöttöluukkuun, syöttöluukussa
oleva teksti tallentuu "hups -muistiin" (hupsista -muisti) ja
saadaan sieltä palautettua painamalla 2 kertaa Esc. Ensimmäisellä
kerralla syöttöluukku tyhjenee ja toisella kerralla syöttöluukun
ollessa tyhjän, sinne kopioidaan "hups -muistiin" tallennettu
teksti.
Kun syöttöluukusta poistutaan, Hups -muistiin kopioidaan sen
syöttöluukun teksti, jonne tultiin.
Isot- ja pienet kirjaimet, erisnimi
Tietoa kirjoitettaessa Caps Lock näppäin voi joskus olla väärässä
asennossa tai halutaan muokata muualta tuotua aineistoa miellyttävämpään
muotoon.
ctrl o isot kirjaimet, esim aTSOFT oY mÄKINEN
-> ctrl o -> ATSOFT OY MÄKINEN
ctrl l pienet kirjaimet, esim aTSOFT oY mÄKINEN
-> ctrl l-> atsoft oy mäkinen
ctrl e erisnimi, esim aTSOFT oY mÄKINEN
-> ctrl e-> Atsoft Oy Mäkinen
Tekstin leikkaaminen
Syöttöluukussa olevan tekstin pätkiminen. Esimerkissä
kohdistin on alleviivatun kirjaimen kohdalla (huom:alleviiva ei ole tässä
yhteydessä linkki)
ctrl PgUp poistaa merkit kohdistimesta seuraavan sanan alkuun,
esim Atsoft Oy Mäkinen -> ctrl PgUp-> Atsoft Mäkinen
ctrl PgDn poistaa merkit kohdistimesta edellisen sanan alkuun,
esim Atsoft OyMäkinen -> ctrl PgUp
-> Atsoft Mäkinen
ctrl End poistaa merkit kohdistimesta alkaen , esim Atsoft
Oy Mäkinen -> ctrl End -> Atsoft
ctrl Home poistaa merkit kohdistimen vasemmalta puolelta , esim
Atsoft Oy Mäkinen -> ctrl PgUp->
Oy Mäkinen
Del / Delete poistaa kohdistimen päällä olevan
merkin, esim Atsoft Oy Mäkinen -> ctrl
PgUp-> Atsoft y Mäkinen
[<- ] / BackSpace poistaa kohdistinta edeltävän
merkin, esim Atsoft Oy Mäkinen -> ctrl
PgUp-> AtsoftOy Mäkinen
Tekstin lisääminen väliin
Perustilanteessa kirjoitettu teksti menee vanhan tekstin päälle.
Ins / Insert vaihtaa "väliinkirjoitustilan"
ja "päällekirjoitustilan" välillä. Asetus
on voimassa vain kunnes syöttöluukusta poistutaan. Väliinkirjoitustilan
ollessa päällä näppäinpainallukset "naksahtavat"
merkkinä väliinkirjoitustilasta, ja lisätty teksti "työntää"
syöttöluukussa jo olevaa tekstiä oikealle.
Ctrl V lisää välilyönnin kohdistimen kohdalle
siirtäen tekstiä kohdistimesta alkaen oikealle yhden pykälän
Ctrl T siirtää kohdistimesta alkaen tekstin oikeaan
laitaan, tekee niin monta tyhjää välilyöntiä,
kuin syöttöluukkuun mahtuu
Ctrl Z vaihtaa "merkit syöttöluukun lopusta pudottavan
väliinkirjoitustilan" päälle. Perustilanteessa Insert
asettaa väliinkirjoitustilan, mikäli syöttöluukku "täyttyy",
ts. syöttöluukun teksti kohtaa oikean reunan, ei väliin
voi enempää kirjoittaa. Ctrl Z asettaa kuitenkin sellaisen
tilan, jossa viimeinen merkki, joka ei enää syöttöluukkuun
mahdu, poistetaan. Asetus on voimassa kunnes syöttöluukusta poistutaan.
Liikkuminen syöttöluukussa
Pitkässä syöttöluukussa, jossa on monta sanaa, voi
"hyppiä" sana kerrallaan eteen- ja taaksepäin
Ctrl NuoliOikealle Sana kerrallaan oikealle
Ctrl NuoliVasemmalle Sana kerrallaan vasemmalle
Liian ahtaan syöttöluukun pidentäminen
Liian lyhyen syöttöluukun voi pidentää tilapäisesti
Ctrl F valinnalla, jolloin ohjelma antaa syöttää
jopa 79 merkkiä.
Esimerkiksi jos tiedostonimen hakemistopolku on niin pitkä, ettei
sitä mahdu syöttämään sille varatussa syöttöluukussa,
paina Ctrl F ja syötä tieto ja paina enter kahdesti.
Ruudun sammutus ja salasana
Windowsissa on oma ruudunsammutus (näytönsäästäjä)
ja ruudunsammutuksen salasana, jotka ovat tehneet nämä toiminnot
tarpeettomiksi:
Ctrl S "sammuttaa" kuvaruudun
Kuvaruudun sammutuksen salasanan määritetään Asteri
valikon valinnalla Alt P
Laskin
Näppärä apuväline on syöttöluukussa toimiva
alkeellinen "laskin" joka laskee syöttöluukussa olevan
laskutoimituksen valinnalla Ctrl G. Laskinta voi käyttää
esim. Alv:n lisäämiseen tai markkamäärän muuntamiseen
euroiksi
Laskin tuntee yhteen, vähennys, kerto ja jakolaskut (+-*/) sekä
rahayksikkömuunnoksen kotirahaksi
esim: 500*1.22 -> Ctrl G -> 610.00
jos ohjelmalle on määritetty rahayksikkö (euro tai markka,
tätä nykyä lähinnä euro) voi syöttöluukkuun
syöttää markkamäärän ja se jälkeen pienen
m kirjaimen jolloin ohjelma muutaa rahayksikön kotirahaksi:
esim500m -> Ctrl G -> 84.09
esim 500e -> Ctrl G -> 500.00 (pysyi samana,
koska kotiraha oli jo euroja)
Kuvaruutukopio kirjoittimelle
Vanhan Ms-Dos käyttöjärjestelmän aikaan PrintScreen
näppäin tulosti kuvaruutukopion kirjoittimelle. Nykyisissä
windows koneissa PrintScreen näppäin kopioi kuvaruudun leikepöydälle
jonka voi sitten liittää esim. Painttiin, Paintbrushiin tai Wordiin
ja tulostaa paperille. Tällaisen "mustavalkoisen värikuvan"
tulostaminen on hidasta ja sen lähettäminen faksilla esim. vikatilanteiden
selvittämiseksi Atsoftin tukeen tuottaa vastaanottavalle faksille
"aina samannäköisen mustan neliön", josta ei juurikaan
saa mitään selvää.
Valinta Ctrl Y tulostaa kuvaruutukopion suoraan kirjoittimelle:
nopeasti ja tekstimuotoisena niin, että faksattunakin siitä saa
selvää.
Vapaata muistia
Valinta Ctrl A näyttää vinkit syöttöluukun
toiminnoista ja oikeassa yläkulmassa vapaan muistin määrän
MEM:xxx xxx
Suuntanumeron muuttaminen
Puhelimien suuntanumeromuutos tapahtui vuonna 1996. Jos kortistossasi
on vielä vanhoja suuntanumeroita (esim 90-, 921-, 931-) niin
Ctrl P muuttaa vanhan suuntanumeron uudeksi (Todennäköisyys
sille, että yli 5 vuotta vanha puhelinnumero olisi säilynyt samalla
lienee tosin vähäinen).
Tekstin toistaminen
Ctrl R kopioi syöttöluukussa olevan tekstin niin monta
kertaa syöttöluukkuun kuin se sinne mahtuu. Esimerkiksi voit
tehdä xxxx tai ---- syöttöluukun täyteen.
Pykälämerkki
Ctrl U tekee pykälämerkin (§)
Dos ohjelmien oma sisäinen leikepöytä
Asteri Dos ohjelmien syöttöluukussa toimii Asteri ohjelmien
oma sisäinen leikepöytä, jolla voidaan kopioida syöttöluukun
tieto talteen myöhempää käyttöä varten. Sillä
ei ole mitään tekemistä windowsin oman leikepöydän
kanssa.
Ctrl C kopioi syöttöluukun tekstin (tiedostoon C:\ASTERI\LEIKEP.OMA)
Ctrl X leikkaa syöttöluukun tekstin (tiedostoon C:\ASTERI\LEIKEP.OMA)
Ctrl W liittää syöttöluukun tekstin, huom:tämä
näppäinyhdistelmä poikkeaa windowsin vakiosta (tiedostosta
C:\ASTERI\LEIKEP.OMA)
Ctrl B kopioi syöttöluukun tekstin jatkeeksi (tiedostoon
C:\ASTERI\LEIKEP.OMA), tällä valinnalla voit "koostaa"
useita rivejä leikepöydälle
Ctrl K liittää kaikki syöttöluukun tekstirivit
(tiedostosta C:\ASTERI\LEIKEP.OMA). Tällä valinnalla voit kopioida
useamman rivin kerrallaan
Ctrl N näyttää leikepöydän tekstin
(tiedoston C:\ASTERI\LEIKEP.OMA sisällön)
Käsitteitä
Syöttöluukusta poistuminen tapahtuu kun painetaan
jotain sellaista näppäintä, jota syöttöluukku
ei tunnista "kirjaimeksi" tai syöttöluukun ohjauskoodiksi
(ctrl + jotain). "Syöttöluukusta poistuminen" voi tapahtua
syöttöluukulle vaikka käyttäjä ei sitä huomaisikaan
ja kohdistin näyttäisi olevan edelleen samassa syöttöluukussa,
esim. sellaisissa tilanteissa, joissa painetaan jotain sellaista näppäinyhdistelmää
(vaikkapa Alt H), jota syöttöluukku ei käsittele vaan palauttaa
näppäinyhdistelmän painalluksen ohjelmalle, joka ei myöskään
käsittele painettua näppäinyhdistelmää eikä
siten "siirry uuteen syöttöluukkuun" vaan siirtyy takaisin
siihen syöttöluukkuun missä jo oltiin.