incompatible database version
(virhe 3041)
Kutsurivi 325
Moduulista
Rutiinista main
tai
incompatible database version
(virhe 3041)
Kutsurivi 656
Moduulista
Rutiinista form_load
Vastaus:Asenna itseasentuva korjauspaketti incompat.exe
tai lue allaoleva selvitys.
Incompatible database version
Virheen aiheuttaa joko
Epäyhteensopivat DLL versiot, jolloin virhe ilmenee siirrettäessä
toisessa koneessa tehty kirjanpitoaineisto virheilmoituksen antaneeseen
koneeseen
Vioittunut tilikausitietokanta (*.wkp), jolloin
virhe ilmenee ilman että konetta on vaihdettu, koneeseen on asennettu
jokin muu ohjelma tai on kopioitu toisessa koneessa tehtyjä kirjanpitoaineistoja
tähän koneeseen
Siirrettäessä Windows kirjanpidon tietokantoja koneelta toiselle
(esim. koneen päivityksen yhteydessä) saattaa uudella koneella
kirjanpidon avaaminen antaa virheilmoituksen Incompatible Database version.Tällöin
ongelma ratkeaa asentamalla uuteen koneeseen Microsoftin päivityspaketti
allaolevien ohjeiden mukaisesti.
Virheilmoitus voi esiintyä myös vanhassa koneeessa, kun jonkun
kirjanpitoyrityksen tilikausitietokanta on rikkoutunut. Tällöin
auttaa ohjeen mukainen tietokannan korjaaminen kirjanpito-ohjelman
valinnalla Tiedosto/korjaa tietokanta
Vaihtoehto 1: Asenna korjauspaketti uusimmalta kirjanpidon pävitysrompulta
tai alkuperäiseltä toimitusrompulta:
Korjauspaketti löytyy kirjanpiton cd levyltä hakemistosta
D:\WINKP\INCOMPA (missä D: on cd aseman tunnus) ja
on nimeltään incompat.exe.
Käynnistä tietokoneesi uudestaan, jotta tietokone saadaan
"nollattua" virhetilanteista
Laita viimeisin päivitysromppu tai ensitoimitusromppu asemaan
Uusimmissa asennuslevyissä on jo valmiina asennuspainike korjauspaketin
asentamiseksi. Kun alkutaulu "Asteri Kirjanpito - Asennuslevy" käynnistyy
ja jos siinä on [Korjaa Incompatible db..] -painike niin käynnistä
asennus ja toimi sen ohjeiden mukaan
Jos taas [Korjaa Incompatible db..] painike puuttuu, niin sulje "Asteri
Kirjanpito - Asennuslevy" ja avaa windowsin resurssienhallintaan cd
levyn hakemisto \winkp\incompa ja käynnistä siellä
oleva incompat.exe
Valitse suorita ohjelma sen nykyisestä sijainnista niin
asennusohjelma käynnistyy automaattisesti
Odota ohjelman latautumista
Hyväksy suojausvaroitus (Halutako asentaa ja suorittaa
kohteen incompa.exe ...) napsauttamalla Kyllä
Toimi ohjelman ohjeiden mukaan
Laita A: asemaan tyhjä formatoitu levy ja napsauta ok
Napsauta Unzip
Lue ohjeet ja toimi niiden mukaan
Vaihtoehto 4: Asenna Microsoftin tarjoama korjauspaketti
HUOM: Mikäli tunnet olosi vähänkään
epävarmaksi päivityksen asentamisen suhteen, osta päivityksen
asentaminen palveluna paikkakuntasi asiantuntevalta Atk-kauppiaalta tai
konsultilta. Nämä ohjeet ovat tarkoitetut riittävän
asiantuntemuksen omaavalle mikrotukihenkilölle asennuksen suorittamiseksi.
Atsoft ei vastaa mistään virheistä joita päivityksen
asentaminen aiheuttaa.
Lue nämä ohjeet huolellisesti läpi
ennen kuin ryhdyt mihinkään toimiin. Jos tunnet olosi epävarmaksi
muutoksen tekemiseksi, käänny paikkakuntasi asiantuntevan Atk-kauppiaan
tai konsultin puoleen ja osta päivityksen asennus palveluna.
Nouda korjauspaketti osoitteesta ftp://ftp.microsoft.com/Softlib/MSLFILES/COMLYR.EXE
ja tallenna se kovalevyllesi tyhjään hakemistoon,
esim C:\SIIRTO (korjauspaketin noutaminen onnistuu parhaiten erityisellä
FTP-client ohjelmalla, Haettaessa se Web selaimella saattaa tiedonsiirrossa
esiintyä ongelmia)
Sulje kaikki käynnissä olevat ohjelmat.
Pura korjauspaketti ajamalla tallentunut ohjelma
(Käynnistä / Suorita / ja kirjoita avaa: kohtaanC:\SIIRTO\COMLYR.EXE)
Käynnistä paketista purkautunut setup.exe
((Käynnistä / Suorita / ja kirjoita avaa: kohtaanC:\SIIRTO\SETUP.EXE) ja toimi ohjelman ohjeiden mukaan (hyväksy
Enterillä / Ok painikkeen painamisella kohdat läpi)
Paketin asentamisen jälkeen kirjanpito-ohjelman
pitäisi käynnistyä normaalisti.
Vaihtoehto 5: Korjaa
vaurioitunut tietokanta
Mikäli mikään ylläolevista
ei auta, saattaa syynä olla se, että jonkun yrityksen tilikausitietokanta
(*.wkp) on vioittunut.
Vioittunut tilikausitietokanta estää
koko kirjanpito-ohjelmaa käynnistymästä. Viallinen tilikausitietokanta
täytyy siis "eristää" kirjanpidon alihakemistosta,
korjata ja palauttaa kirjanpitohakemistoon. Koska viallinen tilikausitietokanta
estää kirjanpito-ohjelman käynnistymisen, täytyy kaikki
tilikaudet "eristää" ja yksitellen palauttamalla selvittää
vian aiheuttava hakemisto ja sitten korjata sieltä varmuudeksi kaikki
tilikausitietokannat (*.wkp:t)
Tarkista että C:\WINKP2 hakemistossa ovat
kaikkien yritysten alihakemistot
Poista C:\WINKP hakemistossta alihakemistot
mutta säilytä C:\WINKP hakemisto tiedostoineen
Nyt C:\WINKP hakemistossa ei ole yhtään
yritystä (Käynnistä kirjanpito todetaksesi sen)
Kopioi ensimmäinen yritys C:\WINKP2 hakemistosta
C:\WINKP hakemistoon (esim C:\WINKP2\MALLI -> C:\WINKP\MALLI
Käynnistä kirjanpito-ohjelma
Jos ohjelma käynnistyi oikein, kopioi seuraava
yritys, käynnistä taas
Jos kirjanpito-ohjelma ei käynnisty vaan
herjaa: incompatible database version, on tämän kopioidun yrityksen
jokin tilikausitietokannoista (*.WKP) vaurioitunut:
Löydettyäsi vaurioituneen tilikausitietokannan
sisältävän hakemiston korjaa sen yrityksen tilikausitietokannat
seuraavasti:
Poista vaurioituneen tilikausitietokannan sisältävä
hakemisto C:\WINKP hakemistosta
Käynnistö kirjanpito-ohjelma
Aja Tiedosto/Korjaa tietokanta ja valitse C:\WINKP2
hakemistosta viallisen tilikausitietokannan sisältävän yrityksen
alihakemisto ja korjaa sieltä yksitellen kaikki *.wkp tiedostot
Joskus ei edes Asteri Malliyritys Oy suoraan asennuksen
jälkeen toimi.C:\WINKP\MALLI hakemiston poistaminen auttaa: päästään
perustamaan uusi
Lisätietoa
'Incompatible database version' -virhe johtuu siitä, että
Visual Basic 3.0:lla tehdyt ohjelmat voivat käyttää kolmea
eri versiota Microsoftin Jet Engine tietokantamoottorista:1.1, 2.0 tai
2.5. Jet Enginen versiot eivät ole alaspäin yhteensopivia.
Asteri kirjanpito-ohjelmaa on toimitettu Jet Enginen versiolla 1.1 (joka
tuli normaalisti Visual Basic 3.0:n kanssa). Jos koneeseen on tämän
jälkeen asennettu Jet Engine 2.0 tai 2.5 ja sitten tehty kirjanpitoja
jotka on siirretty uuteen koneeseen, jonne on asennettu Windows kirjanpito
alkuperäisiltä levyiltä, jonka asentamisen yhteydessä
asennetaan Jet Enginen versio 1.1, ellei koneeseen jo ole asennettu uudempaa
Jet Enginen versiota 2.0 tai 2.5, ei uudessa koneessa pysty avaamaan Jet
Engine versiolla 2.0 tai 2.5:llä tehtyjä aineistoja ennen kuin
uuteen koneeseen on asennettu vastaava tai uudempi Jet Enginen versio,
joko 2.0 tai 2.5.
Voit tulostaa kirjoittimelle koneessasi olevien, Asteri kirjanpito-ohjelmaan
liittyvien dll -tiedostojen versiot apuohjelmalla dllversi.exe
(Laita piste kohtaan (*) Suorita ohjelma sen nykyisestä sijainnista)