Ohjeita pankin maksuliikenneasiantuntijalle
Tälle sivulle kokosimme ohjeita maksuliikenneasiantuntijalle vuosina 1995-2020, kunnes siittyimme asteri.fi -sivustolle
Asteri ohjelmat lukevat ja tallentavat pankkistandardien mukaisia tiedostoja, jotka siirretään pankkiin nettipankin eräsiirrolla tai erillisellä pankkiyhteysohjelmalla.
Syksyllä 2016 julkaisimme Webservices -kanavaa käyttävän Asteri monipankki ohjelman, joka integroituu suoraan Asteri ohjelmiin.
Asteri ohjelmiin määritetään mihin hakemistoon
ja minne nimelle pankkiin lähetettävä aineisto tallennetaan
Asteri ohjelmiin määritetään mistä hakemistosta
pankista noudettu aineisto luetaan
Asteri ohjelmien liittäminen pankkiyhteysohjelmiin käy vaivattomasti,
kun selvität ym hakemistot/tiedostonimet ja teet määritykset
tältä sivulta löytyvien ohjeiden mukaisesti
Pankin maksuliikenneasiantuntijat saavat tarvittaessa lisätietoa Atsoftista
(09)350 7530 Asteri ohjelmiin liittyvissä kysymyksissä.
Web Services kanava?
Asterissa pankkiyhteys toteutetaan Asteri monipankki ohjelmalla, nettipankkin eräsiirto-ominaisuudella tai jonkin
muun toimittajan kuin Atsoftin pankkiyhteysohjelmalla.
Asteri tekee XML tiedoston, joka siirretään pankkiin.
Vastaavasti Asteri lukee nettipankista tai pankkiyhteysohjelmalla eräsiirretyn
tiedoston.
Asterin kannalta ei ole merkitystä, mitä kanavaa käyttäen
aineisto siirretään pankkiin, vaan se riippuu käytettävästä
siirtotavasta (nettipankin eräsiirto tai kolmannen osapuolen pankkiyhteysohjelma).
Kirjanpito
Jos eräsiirto ei ole käytössä, voidaan käyttää erillistä Tapahtumat nettiselaimesta kirjanpitoon -ohjelmaa.
TITO ja KTL pitää olla Finanssialan keskusliiton määrittämän
standardin mukaisia tiedostoja
TITO kirjaus
Saapuneet viitemaksut
päiväkirjaan (KTL sisäänluku)
Ulkoisen aineiston tuominen
Asteri kirjanpitoon (csv, leikepöytä)
Laskutus
KTL-listan määrittämisohje
SEPA ISO 20022
XML camt.054 - viitemaksujen kirjaaminen reskontraan
Lähete/laskutus
Finvoice verkkolaskut
Laskusaatavarahoitus
Mobiilit
tiedonkeruuratkaisut Asteri ohjelmiin
Palkat
SEPA palkat
(pdf, sivu 13)
Ostoreskontra:
SEPA maksut
Finvoice ostolaskujen
tuominen Asteri ostoreskontraan
Isännöinti
Suoraveloitusaineiston muodostus,
KTL-kirjaus
e-lasku / verkkolasku vastikelaskutuksessa
Esitäytetyt ketjupankkisiirrot
Tilisiirtojen esitäyttäminen
ketjulomakkeelle (vakiotilisiirtojen tulostus) - esite
Neuvontapalvelu on periaatteen selvittävää Asteri ohjelman teknistä neuvontaa, jonka avulla Asiakas löytää ratkaisun ongelmansa selvittämiseen.
Neuvontapalvelu voi antaa vastauksen linkkinä sivulle tai käyttöohjeeseen, jossa on vastaus kysyttyyn asiaan.
Neuvontapalvelun hyödyntäminen edellyttää, että asiakas osaa käyttää resurssienhallintaa ja siirtää sillä tiedostoja ja kansioita tai asiakkaalla on käytettävissä vastaavat taidot omaava mikrotukihenkilö. Mikäli näin ei ole ja neuvoja joutuisi opastamaan käyttäjää merkki merkiltä ja napsautus napsautukselta, tulee käyttäjän varata mikrotukihenkilö avuksi. Tämä korostuu erityisesti kun käytetään liittymiä pankkiyhteysohjelmiin kuten luetaan tiliotteita kirjanpitoon, luetaan konekielisiä tapahtumaluetteloita laskutuksen myyntireskontraan, tehdään suoraveloitusaineistoja isännöinnissä, tehdään verkkolaskuja tai tehdään laskujen maksuaineistoja ostoreskontrasta. Sähköinen ilmoittaminen Verohallintoon toimii niin että käyttäjä tekee Asterilla lähetettävät tiedostot. Ne lähetetään Ilmoitin.fi palvelulla Verohallintoon. Tämä edellyttää myös resurssienhallinnan osaamista.
Tarkempi kuvaus neuvontapalvelusta.
Pankkiin lähetettävä aineisto:
Asiakas selvittää, mihin hakemistoon ja mille nimelle pankkiin lähetettävä tiedosto tulee tallentaa Asteri ohjelmasta ja kertoo nämä tiedot Atsoftin neuvojalle.
Atsoftin neuvontapalvelu on käytettävissä siihen asti, kunnes Asteri ohjelmasta on tallennettu levylle pankkistandardin mukainen tiedosto ja se on lähetettävissä pankkiin.
Pankista noudettava aineisto:
Asiakas selvittää, missä hakemistossa ja millä nimellä pankista noudettu Asteri ohjelmaan siirrettävä tiedosto on.
Asiakas avaa tarvittaessa Asteriin tuotavan pankkitiedoston muistioon (todentaakseen sen, että tuotava tiedosto on varmasti pankkistandardin mukainen tietuemuotoinen, eikä sisällä html koodeja tai ole muuten muotoiltu ihmisen luettevaan muotoon).
Atsoftin neuvontapalvelu on käytettävissä siitä hetkestä alkaen, kun asiakas on tallentanut levylleen pankista noudetun pankkistandardin muotoisen konekielisen tiedoston ja ilmoittaa, missä hakemistossa ja millä nimellä tiedosto on ja tarvittaessa avaa pankkitiedoston muistioon todentamista varten.
Atsoftin tukipalvelut:
Pankin maksuliikenneasiantuntijat saavat veloituksetta kaiken tarvitsemansa tuen Asteri ohjelmiin liittyen Atsoftin normaalihintaisesta tukinumerosta (09)3507530
Atsoftin puhelintuki (09)350 7530