Kysymys: Käytössäni on Asteri tilaustenkäsittelyohjelma,
joka on asennettu palvelimelle. Kun ohjelma on käynnissä ja ollut
jonkin aikaa käyttämättömänä ja sitten ohjelmaa
käytetään taas niin tulee seuraavanlainen virheilmoitus:

Asteri tilaustenkäsittely on havainnut virheen, ja tuote on suljettava.
Pahoittelemme häiriötä. Jos sinulla oli tiedostoja avoinna
saatat menettää tallentamattomat tiedot. Ilmoita ongelmasta kohteelle
Microsoft. Voit lähettää virheraportin meille. Virheraportin
tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja anonyymisti.
Asteri tilaustenkäsittely has encountered a problem and needs to
close. We are sorry for the inconvenience. If you were in the middle of
something, the information you were working on might be lost.
Vastaus: Tämä virheilmoitus on esiintynyt seuraavissa
tilanteessa:
- Tilanne 1:
- Asteri ohjelma oli käynnistetty palvelimelta s:\winti\winti.exe
työasemaan ja oli käynnissä työasemassa
- Työasemasta otettiin verkkokaapeli joksikin aikaa irti
- Verkkokaapeli laitettiin takaisin kiinni ja kun jatkoi ohjelman käyttämistä,
tyli yo virheilmoitus.
- joissakin koneissa verkkokaapelin irroitus ja takaisinlaitto ei aiheuttanut
ongelmia, toisissa aiheutti
- Tilanne 2:
- meillä oli "testiverkko" jossa oli työasema ja
serveri ja työasemassa oli palvelimelta käynnistetty Asteri ohjelma
käynnissä.
- ohjelma oli käynnistetty S:\WINTI\WINTI.EXE -komennolla
- palvelimen verkkokaapeli otettiin irti ja siihen vaihdettiin toisen
verkon kaapeli, jolloin palvelin oli osa toista verkkoa.
- palvelimeen vaihdettiin takaisin testiverkon kaapeli ja työasemalla
jatkettiin työtä: sitten tuli virheilmoitus
- Tilanne 3:
- Asteri ohjelma oli käynnistetty palvelimelta s:\winti\winti.exe
työasemaan ja jätetty yön ajaksi päälle
- Illalla palvelimen huoltotöiden yhteydessä palvelin oli jouduttu
käynnistämään uudestaan-
- Aamulla, kun yön yli käynnissä ollutta ohjelmaa alkoi
käyttämään, se kaatui ym. virheilmoitukseen.
- Tilanne 4a:
- Asteri ohjelma oli käynnistetty palvelimelta s:\winti\winti.exe
työasemaan
- Ohjelma on hetken käyttämättömänä
- Ohjelman käyttöä jatketaan tulee yo. virheilmoitus
- Tilanne 4b: Testasimme täällä toimistolla tilanne
4a:ta ja saimme saman tuloksen kun ip osoitteet uudistettiin:
- Asteri ohjelma oli käynnistetty palvelimelta s:\winti\winti.exe
työasemaan
- Työaseman ip osoite vapautetaan ja uudistetaan (ipconfig /release,
ipconfig /renew) Ip osoite säilyy kuitenkin samana
- Kun ohjelman käyttöä jatkaa, tulee yo. virheilmoitus.
Arveltu syy: Pulma liittynee siihen, että yhteys työaseman
ja palvelimen välillä menee jostain syystä poikki ja tässä
yhteydessä koneessa käynnissä olleen ohjelman kytkennät
palvelimelle menevät sekaisin kun yhteys taas syntyy. Yhteys voi mennä
poikki esim IP osoitteen lease timen päättyessä ja ip osoitteen
uusimisen yhteydessä.
Ratkaisu: Tarkista seuraavat asiat:
- että yhteys palvelimelle ei mene poikki käytön aikana
- kokeile asettaa koneeseen kiinteä ip osoite tai kasvata ip osoitteen
lease timeä.
Huomioitavaa: Meillä on täällä Atsoftissa
yötä päivää käynnissä asiakasrekisteriohjelma,
joka on asennettu palvelimelle ja joka pitää palvelimella olevaa
tietokantaa auki. Tämä ohjelma on toiminut moitteetta ja siinä
on tullut sama virhe vain silloin, kun ohjelma on jätetty työasemiin
käyntiin, vaikka palvelimelle on tehty huoltotoimia. Yleisesti ottaen
siis verkkokäytössä ei tuota virhettä pitäisi
tulla, ja se liittynee joihinkin verkkoasetuksissa oleviin aikakatkaisuihin,