Viime torstaina kävi ilmi, että Asteri Palkanmaksun palkkatietoilmoitukseen alkoi tallentumaan YEL -vakuutustieto versiosta 8.2.2019 alkaen.
Palkkatietoilmoitukset, jotka on tehty sitä vanhemmalla ohjelmaversiolla ja joissa on ilmoitettu Tieto työeläkevakuutuksesta "Yrittäjän eläkevakuutus (YEL)", YEL-vakuutustieto ei ole tallentunut palkkatietoilmoitukselle.
Tieto voi puuttua myös 8.2.2019 jälkeen tehdyistä palkkatietoilmoituksista siihen asti, kunnes otit 8.2.2019 tai uudemman version käyttöön.
Tarkista tulorekisteristä vuoden takaiset (alkuvuoden 2019) YEL vakuutettujen palkkatietoilmoitukset, että niissä on YEL vakuutetuille ilmoitettu "Vakuutustiedot" -kohdassa "Yrittäjän eläkevakuutus (YEL)". ks kuva
Puuttuvan YEL-vakuutustiedon lisääminen vaatii vanhan ilmoituksen mitätöinnin.
Korjaaminen tulorekisterissä
Tapa 1: mitätöi vanha, tee uusi mitätöidyn perusteella
Tapa 2: uusi ilmoitus, sitten mitätöi vanha
Tällä työjärjestyksellä (käyttäminen pohjana ja vasta sitten mitätöinti) palkkasummia ei tarvitse syöttää uudelleen. Huomioi erityisesti, että teet molemmat ennen klo 16 (joissain lähteissä ennen klo 17), jotta ei jää kahta päällekkäistä ilmoitusta voimaan. Tulorekisterin ohjeistama virallinen tapa on ensin mitätöidä ilmoitus ja sitten tehdä uusi ilmoitus. Tästä syystä ohjeistamme käyttämään tapaa 1
Kun korjaaminen on tehtävä mitätöimällä,
mitätöinti ja uuden ilmoituksen antaminen on tehtävä saman päivän aikana.
Veronsaajatilitysten turvaamisen vuoksi on kuukauden 15.-20. päivien korjauksissa kiinnitettävä
erityistä huomiota ja annettava uusi ilmoitus välittömästi mitätöinnin jälkeen.
Näinä päivinä korjaukset tulisi tehdä ennen klo 16.
Jotta tiedot olisivat esitäytetyillä veroilmoituksilla oikein, tulisi vuoden 2019 ilmoitusten mitätöinnit ja sen jälkeiset uudet ilmoitukset tulee antaa viimeistään 16.3.2020 klo 16 mennessä (joissain lähteissä ennen klo 17)
Voit myös tarkastaa palkkatietoilmoitus.xml -tiedostosta, onko vakuutustieto
tallentunut.
Jos ei ole, tee korjaus yo. ohjeiden mukaan.
Avaa muistioon 2019 alun palkkatietoilmoitus.
Löytyy yleensä yrityksen kansiosta nimellä
c:\winpl\firma\palkkatietoilmoitus_2020-03-12_20200312070951.xml
Jos ao. henkilön nimen jälkeen on rivi <PensionActCode>3</PensionActCode>
niin Asteri on tallentanut YEL -tiedon ja se tieto näkyy
tulorekisterissä.
Jos se rivi ja <PensionInsurance> -lohko puuttuu, korjaa palkkatietoilmoitus yo ohjeiden mukaan.
Palkkatietoilmoitustiedoston alussa <Source> rivillä näkyy,
minkä päivän versiolla palkkatietoilmoitus on tehty.
Jos päivämäärä on 8.2.2019 tai uudempi, vakuutustieto
on tallentunut palkkatietoilmoitustiedostoon.
Tulorekisterissä YEL tieto näkyy palkkatietoilmoituksen Vakuutustiedot kohdassa.
Asterissa tieto YEL-vakuutuksesta annetaan "Vakuutukset" välilehdellä valitsemalla "Tieto työeläkevakuutuksesta" kohtaan "Yrittäjän eläkevakuutus". ohje
Miltä ajalta palkkatietoilmoituksen tiedot puuttuu?
Ainakin 1.1.-7.2.2019 tehdyistä palkkatietoilmoituksista puuttuu YEL-vakuutetuilta YEL-vakuutustieto.
Päättymispäivä riippuu siitä, milloin olette päivittäneet ohjelman 8.2.2019 tai uudempaan versioon.
Kävin tarkistamassa. Vakuutustiedot kohdassa oli "Yrittäjän eläkevakuutus (YEL)".
Vakuutusyhtiötä ei ollut eikä vakuutusnumeroa, mutta ilmeisesti niitä ei tarvitse ollakaan.
Työtekijöitten kohdalla oli mainittu vakuutusyhtiö ja vakuutusnumero.
Oikein! YEL-vakuutetuilla ei tarvitse eikä pidä näkyä vakuutusnumeroa, TyEL vakuutetuilla vakuutusnumero näkyy.
Tarkista, että YEL-tieto lukee myös vuoden ensimmäisissä ilmoituksissa. ks kuva tulorekisteristä
Riittääkö, että lukee näin työeläkevakuutuksesta "Yrittäjän eläkevakuutus (YEL)"?
Eikä tarvitse lukea mitään YEL-numeroa, kuten palkansaajilla lukee Tyel nro?
Kyllä riittää. Ei tarvitse lukea YEL-numeroa.
Tarkista, että YEL-tieto lukee myös vuoden ensimmäisissä ilmoituksissa.
ks kuva, miltä pitää näyttää
Voisitteko tarkistaa, milloin meillä on otettu käyttöön palkanlaskennan versio 8.2.2019?
xml-tiedoston alussa on <Source> -rivi, johon tallentuu pvm, millä versiolla ilmoitus on tehty.
Toinen mahdollisuus on katsoa virhelokista (yritysluettelo/virhelokin tarkastelu), minkä päivän versiolla milloinkin on virheitä tullut ja
niistä haarukoida, mitä ohjelmaversiota kulloinkin on käytetty.
16.3.2020? Esitäytetty veroilmoitus?
ks. uutinen.
16.3. on verohallinnolle tärkeä ajankohta, että tiedot saadaan esitäytetyille veroilmoituksille oikein,
mutta kyllä maailma pyörii ko. päivän jälkeenkin.
Verohallinto on erikseen
tiedottanut,
ettei palkkatietoilmoituksia käsitellä ajalla 18.3.-6.4.
Näin siksi, että eivät halua jokaisesta annetusta korjauksesta erikseen tulostaa asiakkaalle uuttaa korjausverotuspäätöstä.
Odottavat 6.4. asti, että kaikki korjaukset saadaan sisään
ja sitten kerralla asiakkaille ajetaan uudet päätökset.
Onko määräaika klo 16 vai 17?
ks. uutinen.
Vero on tarkentanut ohjeistustaan: mitätöinnit ja uudet ilmoitukset pitäisi antaa samana päivänä ennen klo 17
(aluksi oli klo 16).
Varmempi tietenkin olisi, jos saataisiin tehtyä ennen klo 16.
Verolta kysytty koskeeko aikataulu myös 16.3. päivänä tehtyjä korjauksia.
Vastaus oli, että sama aikataulu koskee myös ko. päivää.
Onko YEL tiedolla merkitystä henkilön verotuksen kannalta?
Kyllä YEL-tiedolla on merkitystä myös verotuksessa.
Vakuutusyhtiön vahvistama MYEL- ja YEL-työtulo on eläkevakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen perusteena oleva tulo
ja se korvaa yrittäjän saamasta palkasta maksettavat eläke- ja sairausvakuutusmaksut.
Eli Verohallinto saa työeläkelaitoksilta tiedot vahvistetusta työtulosta ja työtulon perusteella määrätään vakuutetun sairausvakuutusmaksu.
Jos YEL-tietoa ei ole annettu palkkatietoilmoituksella,
maksut voidaan määrätä erehdyksessä kahteen kertaan (sekä palkan että työtulon perusteella).
Voinko ensin tehdä uuden ilmoituksen vanhan perusteella ja vasta sitten mitätöidä vanhan?
Suosituksena olisi, että ensin mitätöidään vanha ilmoitus ja vasta sen jälkeen annetaan uusi ilmoitus.
Tämä siksi, että tulorekisteristä voi lähteä turhia valvontakirjeitä tuplailmoituksista,
jos kannassa on kaksi saman sisältöistä euromääräistä ilmoitusta samalta maksajalta samalle päivälle.
Vastaavia valvontoja voi olla tiedon käyttäjilläkin.
Meillä oli melkein 20 yel-palkansaajaan joiden tiedot on tarkastettava kaikki erikseen.
Siinä on useamman päivän iso työsarka vielä pahimpaan tilinpäätöskiireeseen.
Miten tällainen virhe on päässyt sattumaan eikä kukaan sitä ole huomannut?
Siksi, että osasta tulorekisteriin tehtyjen ilmoitusten tiedoista tulee vasta nyt tietoa ilmoittajille.
Tulorekisteri avautui 1.1.2019.
Joitain sinne ilmoitetuista tiedoista tiedon käyttäjät alkoivat käyttämään
ja raportoimaan ilmoittajille vasta tänä vuonna,
jolloin tiedon tuottajilla oli mahdollista tarkistaa laskelmat
ja verrata niitä ilmoitettuihin tietoihin.
Kannattaa valmistautua myös siihen, kun palkansaajat saavat esitäytetyt veroilmoitukset.
Silloin selviää, onko tulorekisteri-ilmoituksissa muutakin korjattavaa.
Kerroin eilen, että on tosi mukava, kun ei ole yhtään sotkua selvitettävänä. Ilo näytti loppuvan lyhyeen?
Kannattaa valmistautua myös siihen, kun palkansaajat saavat esitäytetyt veroilmoitukset.
Silloin selviää, onko tulorekisteri-ilmoituksissa muutakin korjattavaa.
Tämä aiheutti meille melkoisesti lisätöitä. Miten hyvitätte meille aiheutuneet kustannukset?
Näissä kysymyksissä kääntyisin niiden päättäjien suuntaan, joiden päätös oli toteuttaa tulorekisteri kertatoteutuksena ilman siirtymäaikaa ja mahdollisuutta testata todellisen palkanlaskennan yhteydessä tuotetulla aineistolla, saavatko tiedon käyttäjät ilmoitustiedoista tiedot oikein.
Vasta keväällä 2020, kun tulonsaajat saivat esitäytetyt veroilmoitukset ja tiedon tuottajat tiedon käyttäjiltä laskelmat oli ensimmäisen kerran mahdollista saada selville, oliko palkkatietoilmoituksissa ilmoitetut asiat todella ilmoitettu oikein, täydellisinä ja siinä muodossa kuin tarkoitettu oli. Jos ei ollut, joudutaan korjaamaan yli vuoden takaisia ilmoituksia ja ohjelmien tekijät pääsevät kehittämään ohjelmiaan saadun tiedon perusteella. Selvää on, että vasta huhtikuussa 2020 tiedetään miten ja mitä tietoja palkkatietoilmoituksissa olisi pitänyt olla 2019 ja alkuvuonna 2020.
Ohjelmistotalona esitimme tulorekisteriin vuoden siirtymäaikaa niin, että olisi tehty todellisella aineistolla vanhat ja uudet ilmoitukset rinnakkain.
Tällöin olisi ollut riittävä aika testata ohjelmista saatavat ilmoitukset ja tehdä niihin tarvittavat korjaukset.
Lisäksi tieto puutteista ilmoituksissa olisi saatu ilmoittajien tietoon ilman että niiden korjaamisesta aiheutuisi kohtuutonta työmäärää.
Tulorekisterin kommentti rinnakkaisesta siirtymäajasta oli "ei tarvita, eihän sanktioita ensimmäisenä vuotena määrätä".
Siellä ei ymmärretty, ettei kyse ole 5 vrk:n määräajan ylittymisestä, vaan paljon suuremmasta - kuten tässä tapauksessa - työmäärästä, kun ruvetaan korjaamaan systemaattisia virheitä tulorekisteriin tehdyissä ilmoituksissa.
Tulorekisteri asetti palkanlaskijat ja ohjelmistotoimittajat kohtuuttoman tehtävän eteen: 1.1.2019 alkaen piti tehdä jokaisen palkanmaksun yhteydessä palkkatietoilmoitus tulorekisteriin Niissä ilmoitetuista tiedoista saadaan tieto, menikö oikein vasta yli vuoden kuluttua eli tänä keväänä, kun tiedon käyttäjät ryhtyivät vuoden alusta hakemaan tietoja tulorekisteristä.
Riski on, että joudutaan korjaamaan useita tehtyjä ilmoituksia. Jos tulorekisteri toimisi oikein, sieltä pitäisi saada joka ilmoituksen jälkeen tieto, tulivatko tarpeelliset tiedot ilmoitetuksi vaiko ei ja selkeät raportit, mitä tuli ilmoitettua. Nyt tilanne on ollut se, ettei kenelläkään palkkoja ilmoittaessaan ole ollut tietoa tai ymmärrystä siitä, mitä kaikkea ja millä tavoin ne tulorekisteriin pitää ilmoittaa. Ne asiat selvisivät vasta paljon myöhemmin.
Tulorekisteriin tehtävät ilmoitukset olivat täysin uudenlaisia - mitään aikaisempaa näin monimutkaista raportointia ei palkanmaksusta ole tarvinnut tehdä - niihin liittyy hyvin laaja ja monimutkainen ohjeistus, jota tarkennettiin pitkälle tulorekisterin avautumisen jälkeen. Testiympäristö avautui vain muutamia kuukausia ennen tulorekisterin käyttöönottoa. Ja vaikka olisi ollut jo aiemmin auki, testaamalla ei koskaan saada selville, miten asiat oikeassa elämässä alkavat toimimaan.
Tulorekisteri-ilmoitusten tekeminen olemassaolevaan ohjelmaan oli teoriassa mahdotonta - käytännössä kuitenkin onnistui.
Useampi palkkaohjelmia tekevä yritys lopetti palkanmaksuohjelman tuen tulorekisterin tulemiseen, koska niihin ohjelmiin ei ollut mahdollista (lainkaan tai kohtuukustannuksin) rakentaa tulorekisteriin liittyviä ilmoitustiedostoja.
Asteriin päätimme sen tehdä, koska ohjelmalla on laaja ja vakiintunut käyttäjäkunta ja halusimme mahdollistaa, että ohjelmaa voi käyttää tulorekisteriaikanakin.
Matkan aikana kävi ilmi, että tulorekisterin vaatima työmäärä - sisällöllisten asioiden hahmottaminen ja ohjelmateknisten ratkaisujen toteuttaminen - oli paljon suurempi kuin aluksi arvioimme.
Tästä huolimatta toteutimme tulorekisteri-ilmoittamisen Asteriin aikataulussa, ja ensimmäiset ilmoitukset sai jätettyä heti tulorekisterin avauduttua 1.1.2019.
Ohjelmaan tuli alkuvuodesta 2019 kaiken aikaa korjauksia ja muutoksia käyttäjäpalautteen perusteella jopa useaan kertaan päivässä, jotta ilmoitustiedot saatiin mahdollisimman hyvälaatuisina tulorekisteriin. Muutosten ja päivitysten vuoksi ohjelma oli kaiken aikaa "Release candidate" statuksessa (testiolosuhteissa toimii, käytännön palautetta odotetaan). Kaikki virheet, jotka tulivat ilmi korjattiin ja niistä tiedotettiin heti kun mahdollista. Tulorekisterin toiminnallisuudesta johtuen (ilmoitukset tehdään palkanmaksukerroittain mutta tietoja käytetään vasta kun tiedon käyttäjät niitä hakevat) viimeiset virheet kävivät ilmi vasta tänä keväänä.
Tietojen korjaaminen tulorekisterissä?
ks. ohje Tietojen korjaaminen tulorekisterissä
Mitätöinti?
Tietojen korjaaminen mitätöimällä aiemmin annettu ilmoitus
YEL-/MYEL-vakuutetun yrittäjän palkan ilmoittaminen tulorekisteriin?
tulorekisterin ohje,
ilmoittaminen Asterissa