Jos Sinulla on pulma Asteri Monipankin ja/tai muun Asteri-ohjelman kanssa, kokeile aina ensin päivittää ohjelmat netistä. On tärkeää päivittää sekä monipankki että muu ohjelma, koska korjauksia ja parannuksia on voinut tulla jompaankumpaan tai molempiin.
Asia kannattaa varmistaa omasta pankista. Yleensä yhdellä WS sopimuksella voi liikennöidä kaikkiin saman pankkiryhmän yritysten tileille.
Esim. isännöitsijätoimisto tekee pankin kanssa ws-sopimuksen jolla noutaa kaikkien taloyhtiöiden aineistot ao. pankista.
V: Asteri Monipankki toimii tällä hetkellä seuraavien pankkien kanssa:
V: Asteri Monipankin käytöstä emme peri transaktiokohtaista (tilitapahtumakohtaista) maksua, vaan ohjelman käyttö tulee suhteellisesti sitä edullisemmaksi, mitä enemmän sitä käytät.
Huomaathan kuitenkin, että pankki voi periä transaktiokohtaisia maksuja oman hinnastonsa mukaan myös Asteri Monipankkia käytettäessä.
V: Asteri Monipankin käyttöönoton aikana voit jatkaa vanhan ohjelmasi käyttöä siinä rinnalla aivan täysin.
Vanhan, kalliin ohjelman käytön voit kätevästi lopettaa sitten, kun olet rauhallisesti saanut Asteri Monipankin asetukset tehdyksi.
V: Voit käyttää edullista Asteri Monipankkia niissä pankeissa, jotka on jo julkaistu.
Muut pankit voit hoitaa vanhalla pankkiohjelmallasi siinä rinnalla, ks. edellinen kysymys ja vastaus.
V: Kyllä voit, kun asennat varmenteet eri koneisiin. Kysy tarvittaessa lisätietoa meiltä. Huolehdi kuitenkin kaikista ko. koneistasi hyvin äläkä jätä niitä vieraisiin käsiin.
V: Olitko syöttänyt oikeat lähtötiedot oikeisiin kenttiin, ks. käyttöohje?
Olitko asentanut juuri- ym. varmenteet käyttöohjeen mukaisesti?
Katso mmc:llä, onko jokin varmenne kahteen kertaan täysin samanlaisena, jolloin voit poistaa toisen.
V: Vanhat asiakasvarmenteesi ovat yli 2 vuotta vanhat, ne ovat vanhentuneet ja ne voi uusia vain sopimalla pankin kanssa uudelleen.
V: Olitko valinnut oikean aineistotyypin?
Esim. KTL on saapuneet viitemaksut, joka kertoo viitteelliset panot
kun taas TITO on konekielinen tiliote, joka kertoo kaikki tilitapahtumat
Kattaako pankin kanssa tekemäsi Web Services –sopimus lainkaan ko. aineistotyyppiä?
Oliko sentyyppistä aineistoa vielä edes syntynyt pankkiin? Huomaa että esim. tiliotteen olet ehkä sopinut syntymään kuukausittain, jolloin sitä ei ole vielä kesken kuukauden syntynyt?
Jos aineisto olikin syntynyt, niin olikohan siinä lainkaan tapahtumia valitsemallasi jaksolla?
V: Oletko Asiakastiedot-välilehdellä jollain tyhjällä turhalla rivillä? Poista ko. rivi ja siirry jonkin pankin jonkin asiakkaan kunnolliselle riville.
V: Nordean ohjeen mukaan TATO sisältää aina vain kuluvan kirjauspäivän asioita haitpa sitä millä keinolla tahansa. Sopisiko tarpeeseesi jokin muu aineistotyyppi, esim. TITO tai KTL tai HTMKTO tai jokin muu?